اولین همایش بین‌المللی «حکمرانی و کشورداری در ایران» فردا برگزار می شود.

 | تاریخ ارسال: 1400/11/27 | 


غلامرضا کریمی، رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان این مطلب گفت: تجربه‌ها و اقدامات گسترده صورت گرفته در طول ۴۳ سال مدیریت جمهوری اسلامی فرصت مناسبی است که در فضایی عالمانه و نقادانه، نوع حکمرانی و کشورداری مبتنی بر نظام مردم‌سالاری دینی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل عمیق قرار گیرد. بر همین مبنا همایش بین المللی حکمرانی و کشورداری در ایران را  برگزار می‌کنیم تا اساتید و نخبگان کشور و جهان بتوانند ضمن نقد و ارزیابی عملکردهای گذشته، مسیرهای مناسب‌تر حکمرانی و کشورداری را پیش روی جامعه، دولت و نظام سیاسی قرار دهند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی گفت: ما به پوست اندازی در عرصه کشورداری نیاز داریم و اگر تاکنون بخش‌های از حاکمیت و جامعه در مقابل حکمرانی مطلوب، مقاومت کرده‌اند مسلما در زیر ضربات محکمی که در عرصه عمل بر آنها وارد خواهد شد بیشتر با واقعیت ها و صحنه عمل کنار خواهند آمد.

وی افزود: ناکارآمدی در عرصه حکمرانی، اصلاح‌طلب و اصولگرا و یا انقلابی و عملگرا نمی‌شناسد و همه مسئولان باید تبعات تصمیمات غلط خود را در دنیای شفاف کنونی بپذیرند.

کریمی بیان کرد: طبیعت عرصه حکمرانی این است که تصمیمات باید همراه با مقداری ریسک باشد البته این هم واقعیت است که دیگر نمی‌توان از زیر بار تصمیمات غلط به راحتی شانه خالی کرد. بنابراین باید به اصول حکمرانی خوب و مطلوب تن داد وگرنه ناکارآمدی خودش را بر تمام اجزای حکومت تحمیل می کند.

استاد روابط بین‌الملل دانشگاه خوارزمی گفت: مسائل کلان کشور اعم از بی ثباتی اقتصادی، تورم، بیکاری و ضعف سرمایه‌گذاری خارجی مستقیما به مسئله حکمرانی ارتباط دارد به طوری که تا انسجام و اجماع فلسفی و اندیشه‌ای پیرامون نحوه کارکرد دولت و نوع رویکرد حاکم بر آن شکل نگیرد پیشبرد برنامه های توسعه، سخت و پرهزینه خواهد بود چراکه هر نوع اصلاحات اقتصادی به زمین باثبات سیاست نیاز دارد.

وی اظهار کرد: یکی دیگر از عرصه‌های حکمرانی و کشورداری، سیاستگذاری خارجی است که در این زمینه هم اجماع فسلفی لازم بین حاکمان، نخبگان و جامعه ضعیف است به نحوی که کنش ورزی در عرصه سیاست خارجی در برخی از عرصه‌ها پرهزینه است که با شفاف نمودن امور و روندها می‌بایست انجام امور به گونه‌ای باشد که بتواند بیشترین رفاه و آسایش را برای آحاد مردم در پی داشته باشد.

کریمی در ادامه اظهار کرد: نداشتن ذهنیت عینیت‌گرا در عرصه حکمرانی از دیگر مشکلات کشور است. به عنوان نمونه در افق ۱۴۰۴ هدف گذاری برای اول شدن کشورمان را در منطقه داشتیم ولی نوع تصمیم‌گیری‌ها و عملکردها به دلیل کم‌توجهی مسئولان به شاخص‌ها و آمارها به گونه‌ای بود که در خیلی از موضوعات در رتبه‌های ۷ تا ۱۱ کشورهای آسیای غربی قرار گرفتیم در حالی که می‌بایست اول تا سوم می‌شدیم لذا باید اصلاحاتی در عرصه حکمرانی کشور ایجاد کنیم.

این استاد دانشگاه در خصوص هدف برگزاری این همایش بین‌المللی گفت: تولید ادبیات علمی همراه با نقد و ارزیابی عملکردهای گذشته و تلاش برای اجماع‌سازی در خصوص اندیشه‌ها و رویکردهای حکمرانی و کشورداری و همچنین ارائه توصیه‌های سیاستی اصلاحی از جمله اهداف برگزاری این همایش است.

رئیس دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی گفت: در اولین همایش بین‏‌المللی حکمرانی و کشورداری در ایران طیف گسترده‏‌ای از مسائل حکمرانی نظیر حکمرانی امنیت ملی، حکمرانی اقتصادی و توسعه، حکمرانی فرهنگی و اجتماعی، حکمرانی حقوقی و قضایی، حکمرانی محیط زیست و حکمرانی فضای مجازی در ایران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرد.

وی افزود: تاکنون به دبیرخانه همایش ۱۸۹ چکیده مقاله و ۹۸ مقاله کامل ارسال شده که همزمان فرایند داوری آنها نیز انجام شده است و بر اساس نظر داوران از میان ۹۸ مقاله ارسالی ۴۵ مقاله در قالب ۱۱ نشست در روز همایش ارائه خواهند شد.

کریمی بیان کرد: در طول یک سال گذشته برای فراهم کردن مقدمات برگزاری همایش، یک کارگاه آموزشی و ۹ پیش‏ نشست تخصصی با مشارکت مراکز پژوهشی و دانشگاه‌‏های مختلف برگزار شده که بیش از ۶۰۰ نفر در آنها حضور داشتند.

وی اظهار کرد: در برگزاری این همایش ۲۱ دانشگاه، انجمن علمی و مرکز پژوهشی مشارکت دارند و ارائه مقاله به این همایش از بیش از ۶۰ دانشگاه و موسسه پژوهشی داخل و خارج از کشور صورت گرفته است.




CAPTCHA
دفعات مشاهده: 5201 بار   |   دفعات چاپ: 212 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر