سخنرانی افتتاحیه اولین همایش بین‌ المللی «حکمرانی و کشورداری در ایران» را با همکاری پژوهشکده مطالعات راهبردی

 | تاریخ ارسال: 1400/11/28 | 
                 به نام خداوند جان و خرد              کزین برتر اندیشه برنگذرد
خدواند منان را شاکرم که به ما در دانشگاه خوارزمی و بویژه در دانشکده حقوق و علوم سیاسی این توفیق و افتخار را داد که بتوانیم اولین همایش بین‏ المللی «حکمرانی و کشورداری در ایران» را با همکاری پژوهشکده مطالعات راهبردی و همچنین با مشارکت بیش از ۲۰ دانشگاه، انجمن و موسسه پژوهشی برگزار کنیم.
در ابتدا خیر مقدم و خوشامد عرض می کنم خدمت اساتید و دانشجویان عزیز و گرامی
 و از جناب آقای دکتر حبیبی ریاست محترم دانشگاه خوارزمی و همچنین از جناب آقای دکتر محسن خلیلی استاد تمام علوم سیاسی دانشگاه مشهد که بعنوان سخنران ویژه در خدمت شان هستیم تشکر ویژه دارم.

به موازات کاربرد و گسترش مفهوم حکومت بر مبنای منطق قدرت و تحمیل، که ناکارامدی دولت ها را در فربه و تنبل شدن آنها و انجام یکه تازانه امور به نمایش گذاشته بود پدیده حکمرانی(Governance)  بعنوان موضوعی میان رشته ای، بین رشته های حقوق، جامعه شناسی، مدیریت، اقتصاد و علوم سیاسی مطرح گردید که در پرتو آن تلاش گردید تا با تغییر در ساختار سنتی قدرت، وزن دهی بیشتری به نهادهای موازی دولت از جمله بخش خصوصی، جامعه مدنی و شهروندان در تصمیم‌گیری‌ها و سیاستگذاری‌ها داده شود. 
اساسا مفهوم حکمرانی بر این اصل بنیادین استوار است که حکومت ها به جای آنکه به تنهایی مسئولیت کامل اداره جامعه را در تمام سطوح آن بر عهده گیرند، بهتر است در کنار شهروندان، بخش خصوصی و نهادهای مردمی، به عنوان یکی از نهادها یا عوامل مسئول اداره جامعه محسوب شوند . با ورود شهروندان یا به مفهوم سازمان یافته تر آن، جامعه مدنی، به عرصه تصمیم گیری و سیاستگذاری، جریان اداره کشور از یک نظام اقتدارگرا و آمرانه به فرایندی مردم سالار و مشارکتی تبدیل شود. بطوریکه در فضای حکمرانی دیگر دولت صرفا فعال مایشا و دارنده حق انحصاری برای اعمال زور مشروع نیست بلکه  نقش دولت در درون اجتماع و در تعامل با دیگر بازیگران باز تعریف می شود تا شفافیت، پاسخگویی، کارایی و حاکمیت قانون ارتقا یابد.

حکمرانی و کشورداری در حال حاضر یکی از مباحث مهم و مورد توجه محافل آکادمیک و راهبردی در اغلب کشورهای دنیا می‏باشد و بسیاری از دانشگاه‏ها و مراکز مطالعات راهبردی به صورت مداوم و گسترده به این موضوع می‏پردازند، در حالی که در ایران هنوز به صورت جدی به این موضوع پرداخته نشده است.
تجربه‌ها و اقدامات گسترده صورت گرفته در طول ۴۳ سال مدیریت جمهوری اسلامی فرصت مناسبی است که در فضایی عالمانه و نقادانه، نوع حکمرانی و کشورداری مبتنی بر نظام مردم‌سالاری دینی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل عمیق قرار گیرد. بر همین مبنا این همایش، را در حال برگزاری هستیم تا اساتید و نخبگان ایرانی و خارجی بتوانند ضمن نقد و ارزیابی عملکردهای گذشته، مسیرهای مناسب‌تر حکمرانی و کشورداری را پیش روی جامعه، دولت و نظام سیاسی قرار دهند. بنابراین هدف از برگزاری این همایش تولید ادبیات علمی همراه با نقد و ارزیابی عملکردهای گذشته و تلاش برای اجماع‌سازی در خصوص اندیشه‌ها و رویکردهای حکمرانی و کشورداری و همچنین ارائه توصیه‌های سیاستی اصلاحی به حاکمان کشور است.
در حال حاضر مسائل کلان کشور اعم بی ثباتی اقتصادی، کسری بودجه، تورم، نقدینگی، کاهش تولید و رشد اقتصادی پایین، بیکاری، افزایش تبعیض و بی عدالتی، بحرانهای زیست محیطی و ضعف سرمایه‌گذاری خارجی مستقیما به مسئله حکمرانی ارتباط دارد بطوریکه تا انسجام و اجماع فلسفی و اندیشه‌ای پیرامون نحوه کارکرد دولت و نوع رویکرد حاکم بر آن شکل نگیرد پیشبرد برنامه های توسعه، سخت و پرهزینه خواهد بود چراکه هر نوع اصلاحات اقتصادی به زمین باثبات سیاست نیاز دارد. حکومت ایران می خواهد توسعه یابد، انبوه اسناد بالادستی می نویسد، منابع به بخش عمومی تزریق می کند، سیاستمداران مرتب الگوی چشم انداز تنظیم می کنند، اما حکومت در ارتقای کیفیت حکمرانی و خدمات عمومی ناتوان ظاهر می شود و دستگاههای اداری و سازمانها، ظرفیت اجرا ندارند و قابلیت حل مسئله در آنها وجود ندارد. یکی دیگر از مشکلات مهم کشور، نداشتن ذهنیت عینیت‌گرا در عرصه حکمرانی است. بعنوان نمونه در افق ۱۴۰۴ هدفگذاری برای اول شدن کشورمان را در منطقه داشتیم ولی نوع تصمیم‌گیری‌ها و عملکردها بدلیل کم‌توجهی مسئولان به شاخص‌ها و آمارها  بگونه‌ای شد که در خیلی از موضوعات در رتبه‌های ۷ تا ۱۱ کشورهای آسیای غربی قرار گرفتیم در حالی ما می‌بایست اول تا سوم می‌شدیم لذا باید اصلاحاتی در عرصه حکمرانی کشور ایجاد کنیم.
از دیگر عرصه های حکمرانی و کشورداری، سیاستگذاری خارجی است که در این زمینه هم اجماع فسلفی لازم بین حاکمان، نخبگان و جامعه ضعیف است بطوریکه کنش ورزی در عرصه سیاست خارجی در برخی از عرصه ها بسیار پرهزینه است که با شفاف نمودن امور و روندها می‌بایست انجام امور بگونه ای باشد که بتواند بیشترین رفاه و آسایش را برای آحاد مردم در پی داشته باشد
در این همایش بین‏المللی طیف گسترده‏ای از مسائل حکمرانی نظیر حکمرانی امنیت ملی، حکمرانی اقتصادی و توسعه، حکمرانی فرهنگی و اجتماعی، حکمرانی حقوقی و قضایی، حکمرانی محیط زیست و حکمرانی فضای مجازی در ایران مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می‌گیرند.
بخش عمده زحمات علمی و اجرایی این همایش بر دوش دبیر علمی همایش جناب آقای دکتر قدیر نصری دانشیار علوم سیاسی و دبیر اجرایی همایش جناب آقای دکتر رضا خلیلی استادیار علوم سیاسی و همکاران اداری و اجرایی در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه خوارزمی و پژوهشکده مطالعات راهبردی بوده است که نهایت تقدیر و تشکر را از این عزیران و بزرگواران دارم.
فعالیت اجرایی همایش پس از تایید مراحل در دانشگاه و موسسه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) در طول بیش از ۶ ماه گذشته دریافت ۱۸۹ چکیده مقاله و  ۹۸  مقاله کامل  بوده است.
بر اساس نظر داوران از میان ۹۸ مقاله ارسالی ۵۴ مقاله امتیاز لازم را برای ارایه در روز همایش کسب کرد. که در نهایت ۴۵ ارایه در قالب ۱۱ نشست تا بعد از ظهر امروز ارائه خواهند شد.
در طول چند ماه گذشته، ۱ کارگاه آموزشی ۴ ساعته در دو روز و ۹ پیش‏نشست تخصصی با مشارکت مراکز پژوهشی و دانشگاه‏های مختلف با موضوعات تحلیل راهبردی، حکمرانی از منطر جغرافیای سیاسی، حکمرانی محلی، حکمرانی اقتصادی، حکمرانی دینی، حکمرانی مطلوب، امنیت انسانی، حکمرانی فضای مجازی، جایگاه اطلاعات در حکمرانی ملی، و اقتصاد سیاسی حکمرانی برگزار شد که بیش از ۶۰۰  نفر در آنها حضور داشتند 
در برگزاری این همایش ۲۱ دانشگاه، انجمن علمی و مرکز پژوهشی از جمله:
دانشگاه های علامه طباطبایی، مازندران، یزد، دانشگاه اطلاعات و امنیت ملی
انجمن های علمی مطالعات صلح ایران، علوم سیاسی ایران، ترویج علم ایران، ژئوپلتیک ایران 
- پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)                                          
- پژوهشکده امنیت اقتصادی تدبیر      - خانه اندیشمندان علوم انسانی              
- دفتر مطالعات سیاسی و بین المللی وزارت امور خارجه
- گروه پژوهشی فرهنگ دیپلماسی و گفت و گو
- مرکز پژوهش های علمی و مطالعات استراتژیک خاورمیانه
- مرکز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری، - موسسه افق آینده پژوهی راهبردی
- موسسه فرهنگی مطالعات و تحقیقات بین المللی ابرار معاصر تهران
مشارکت داشته اند که از همراهی همگی تقدیر و تشکر می کنم
بطورکلی ارائه مقاله به این همایش از بیش از ۶۰ دانشگاه و موسسه پژوهشی داخل و خارج از کشور صورت گرفته که چکیده مقالات در گروه واتس اپی همایش و همچنین سایت دانشکده حقوق و علوم سیاسی در اختیار همه علاقمندان قرار دارد. انشالله تا پایان اردیبهشت ۱۴۰۱ نیز مجموعه مقالات همایش نیز به صورت الکترونیکی منتشر خواهد شد. امیدواریم برگزاری اولین همایش بین المللی حکمرانی فتح بابی باشد برای تداوم این کار در سالهای آینده با تعامل بیشتر با نهادهای حاکمیتی،  برای اینکه بتوانیم ایرانی آباد و توسعه یافته و تاثیرگذار در محیط منطقه ای و بین المللی داشته باشیم.
 
خدایا چنان کن سرانجام کار          تو خشنود باشی و ما رستگار



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 5040 بار   |   دفعات چاپ: 207 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر